دلیکلی داش
شنبه 87/6/9
ترک گناه
برای ترک گناه در زندگی و پاک نمودن خود از رذائل اخلاق نیاز به خود سازی و تهذیب نفس است که بطور مفصل در کتب اخلاق ذکر شده است که در این زمینه به حدیث اول کتاب چهل حدیث امام خمینی ( مراجعه کنید ، ولی راهی که به اجمال به آن اشاره میشود این است که به طور کلی چهار نکته را در ترک گناه دقت کنید :
الفـ باورهای قلبی را تقویت کنید ، اگر حضور خدا و نظارت او باور شود، اگر ببینیم گناه چه کسی را میکنیم، تاثیر زیادی در ترک گناه خواهد داشت .
ب ـ به صورت باطنی گناه معتقد شویم ، هر فعلی که از ما صادر میشود ، یک شکل باطنی و صورت واقعی دارد که اگر آنرا باور کنیم می توان در ترک گناه امیدوار بود .
جـ آثار گناه را در زندگی دنیا و آخرت بپذیریم ، اگر انسان آثار گناه را قبول کند در ترک گناه بسیار مؤثر است . در این زمینهمیتوانید بهکتاب"آثار گناهان" از دفتر تبلیغات اسلامی قم یا "کیفر گناهان" آقای رسولی محلاتی مراجعه نمایید.
دـ عوامل آن گناه را تشخیص دهید وآنها را کنترل نمایید که عامل گناه بطور کلی یا غفلت است یا شهوت . و اگر این دو عامل کلی،کنترل و درمان شوند چه بسا بسیاری از گناهان درمان شده اند .
و تمام این نکات چهارگانه که ذکر شد به حرفهای بیهوده و غیبت نیز اگر پیاده و دقت شود مؤثر خواهد بود .
و اما بصورت جزئی در خصوص گناهان زبان از جمله لغویات و غیبت چاره آن است که خلق و عادت پدید آمده را به طریق مشارطه ، مراقبه ، محاسبه و معاقبه درمان نمود.
با توضیح اینکهعادتدر وجود انسانمجال و فرصت اندیشیدن را می گیرد و بی درنگ و بی تامل عمل از روی عادت سر میزندو برای آنکه عامل باز دارنده ای قبل از عمل، انسانرا متنبه و هوشیار کند علماء اخلاق نوشتن متن مشارطه که شرط میان بنده و خدای خود است را در ترک عمل مزبور مورد نظر توصیه میکند و سپس مراقبت بر زیر پا نگذاشتن تعهد و حسابرسی آن در هر روز یا شب و در صورت تخلف مقرر نمودن مجازاتی برای آن که همه این موارد به نوبه خود ضمیر ناخود آگاه را آگاه نموده و عاملی میشود در به یاد آوردن عهد و پیمان خود که اگر مدتی بر این طریق عمل نماید و خود را به کم گویی و ترک فضولی (زیادی) کلام عادت دهد به مرور عادت گذشته از بین رفته ، عادت پسندیده سخن بجا گفتن و کم گویی جایگزین آن می گردد .
توضیحات بیشتر مراحل مراقبات را می توانید در کتاب اربعین حدیث ، حدیث اول ، مطالعه نمایید
الفـ باورهای قلبی را تقویت کنید ، اگر حضور خدا و نظارت او باور شود، اگر ببینیم گناه چه کسی را میکنیم، تاثیر زیادی در ترک گناه خواهد داشت .
ب ـ به صورت باطنی گناه معتقد شویم ، هر فعلی که از ما صادر میشود ، یک شکل باطنی و صورت واقعی دارد که اگر آنرا باور کنیم می توان در ترک گناه امیدوار بود .
جـ آثار گناه را در زندگی دنیا و آخرت بپذیریم ، اگر انسان آثار گناه را قبول کند در ترک گناه بسیار مؤثر است . در این زمینهمیتوانید بهکتاب"آثار گناهان" از دفتر تبلیغات اسلامی قم یا "کیفر گناهان" آقای رسولی محلاتی مراجعه نمایید.
دـ عوامل آن گناه را تشخیص دهید وآنها را کنترل نمایید که عامل گناه بطور کلی یا غفلت است یا شهوت . و اگر این دو عامل کلی،کنترل و درمان شوند چه بسا بسیاری از گناهان درمان شده اند .
و تمام این نکات چهارگانه که ذکر شد به حرفهای بیهوده و غیبت نیز اگر پیاده و دقت شود مؤثر خواهد بود .
و اما بصورت جزئی در خصوص گناهان زبان از جمله لغویات و غیبت چاره آن است که خلق و عادت پدید آمده را به طریق مشارطه ، مراقبه ، محاسبه و معاقبه درمان نمود.
با توضیح اینکهعادتدر وجود انسانمجال و فرصت اندیشیدن را می گیرد و بی درنگ و بی تامل عمل از روی عادت سر میزندو برای آنکه عامل باز دارنده ای قبل از عمل، انسانرا متنبه و هوشیار کند علماء اخلاق نوشتن متن مشارطه که شرط میان بنده و خدای خود است را در ترک عمل مزبور مورد نظر توصیه میکند و سپس مراقبت بر زیر پا نگذاشتن تعهد و حسابرسی آن در هر روز یا شب و در صورت تخلف مقرر نمودن مجازاتی برای آن که همه این موارد به نوبه خود ضمیر ناخود آگاه را آگاه نموده و عاملی میشود در به یاد آوردن عهد و پیمان خود که اگر مدتی بر این طریق عمل نماید و خود را به کم گویی و ترک فضولی (زیادی) کلام عادت دهد به مرور عادت گذشته از بین رفته ، عادت پسندیده سخن بجا گفتن و کم گویی جایگزین آن می گردد .
توضیحات بیشتر مراحل مراقبات را می توانید در کتاب اربعین حدیث ، حدیث اول ، مطالعه نمایید